Szamuráj Suli - Takeda Ryu Aiki Jutsu

Takeda Ryu bevezetés

Minamoto no Yoshimitsu (1045 – 1127)

A Takeda Ryu valójában nem egy harcművészeti ág, hanem egy harcművészeti szamuráj iskola. Története majd ezer évre tekint vissza és technikáit először Minamoto no Yoshimitsu (1045 – 1127. november 25) foglalta rendszerbe. Ebben az időszakban, Japánban háború dúlt ezért minél hatékonyabb harcművészeti stílusra volt szükség. A technikákat a harcmezőn kívül gyakorolták be és a csata közben tesztelték. A működő elemeket megtartották, a nem működőeket átalakították. A Takeda Ryu hatékonyságát az is mutatja, hogy ilyen sokáig fenn tudott maradni. Az iskola keretein belül a hadviselés teljes körét oktatták. Közülük a leghíresebbek az Aikijutsu, pusztakezes technikák voltak. Takeda Ryu történelemről bővebben a Takeda Ryu honlapján olvashat.

Az Aikijutsu technikák mindegyikét valójában a kardstílusból vették és alakították át működő pusztakezes harcművészeti ággá. Alapja az Aiki elv. Az Aiki elv a Takeda család harcművészeti iskolájának egy nagyon speciális nézete. Ez az elv a harmónia és a belső energia uralásán és harc közbeni használatán alapul, amit kizárólag a Takeda család iskoláján belül tanítottak és fejlesztettek.

Az Aiki sokkal többet jelent, mint a klasszikus nem ellenállás elve, ami a legtöbb Jujutsu iskolában megtalálható. Ez egy különös, egy nagyon speciális rendszer, aminek lényege a belső energia fejlesztése, mely közvetlen kapcsolatban áll a légzéssel. Persze a gyakorlatok helyes végrehajtása során még számos dologra kell figyelni, többek között a helyes időzítésre, helyes testtartásra, helyzetfelismerésre, stratégiára, helyes szögekre és pozícióra.

Mivel az Aiki Jutsu egy ősi ág ezért sokan azt hiszik, hogy túl agresszív a mostani modern ágakhoz, pl. Aikido-hoz képest. Pedig ez nem igaz. Valójában aki Aiki Jutsu tanulására adja a fejét, azok legnagyobb része ugyancsak gyűlöli az agressziót, de ez nem azt jelenti, hogy a világ se lenne agresszív.

Az Aiki Jutsu egy kiváló iskola arra, hogy még időben felkészüljünk a világból áradó agresszióval szemben. Az Aiki Jutsu típusú ágakról azt szokták mondani, hogy védekező típusú harcművészeti ág. Pedig ez nem igaz. Csupán a világhoz, illetve az ellenfélhez való hozzáállás különbözik a többi harcművészeti ágétól. A Takeda Ryu Aiki Jutsu alaptézise, hogy sose keressük a harcot, de mindig helytálljunk a bajban. Sose veszítsük el a célunkat a szemünk elől.

Az Aiki Jutsu az ezeréves története során hozzáigazodott Japán történelméhez. Ahogy az ország berendezkedése változott úgy igazodott hozzá a Takeda család harcművészeti iskolája is az éppen aktuális helyzethez. Háborús időszakban leginkább a hatékonyságon, precizitáson volt a hangsúly, míg a békeidőszakban a rendfenntartás szerepét vették át a szamurájok, ahol nem az ellenfél kiiktatása, hanem elfogása volt a cél. A Takeda szamurájok részt vettek a Shogun megvédésében is, ezért a technikai elemei között szerepel a zárt térben, szobában, akár térdelés közben (seiza) való védekezés is. Ezek a gyakorlatok akár pusztakézzel, akár rövid, illetve hosszú fegyverekkel is végrehajthatók. Például a harci időszakban számba vették, hogy rajtuk, illetve az ellenfélen is páncél van, míg a békeidőszakban ennek a hiányával kellett számolni.

Nem merem elkezdeni

Számos embert érdekeli az Aiki Jutsu, de fél a gyakorlatoktól. A félelem egy teljesen normális dolog a kezdőknél. Megismerkedni egy új dologgal gyakran félelmetes tud lenni. De ne aggódj, a harcművészeti oktatás lépésről-lépésre zajlik, senkit sem dobunk be rögtön a mélyvízbe. A tanulási folyamat személyre szabott még akkor is, ha sokan vagyunk egy dojoban. Így mindenkinek a saját testéhez és személyiségéhez lehet hozzáilleszteni a gyakorlatokat. Nincs a földön két olyan ember, aki ugyanúgy hajtja végre a technikákat. Fontos, hogy a tanítvány adottságaira, képességeire és személyiségére építsék rá az Aiki Jutsu alapjait. Ez a fajta oktatási rendszer leginkább a tradicionális iskolákra jellemző.

Az Osae technikák nagyon hatékonyak tudnak lenni.

Az első időkben nagyobb hangsúlyt fektetünk az erősítésre, a fittség, rugalmasság elérésére. Ebben az időszakban ukemi technikákat is tanulunk. Ezek a gyakorlatok segítenek a gyakorlatok helyes fogadásában. Érthetőbben, ezek a különféle esés technikák, amik mint önvédelmi eszköz segítik azt, hogy később a gyakorló partnered anélkül tudja rajtad végrehajtani a gyakorlatokat, hogy neked bármilyen bajod esne. A gurulás technikák pedig a rajtad végrehajtott gyakorlatok erőhatásának az elterelésében segít, hogy az adott gyakorlat minél kevesebb kárt tegyen benned. Az edzésen fontos a nyugodtság és fokozatosság, mert így a tested sokkal "kényelmesebben" fogadja az új érzéseket, hatásokat. A gyakorlást kvázi játéknak kell felfogni.

Idővel ezek a technikák természetesek lesznek és mindenféle félelem nélkül fogod őket végrehajtani. Talán az autóvezetéshez tudom hasonlítani. Kezdetben az ember még saját magával, a kormánnyal, a kuplunggal, a pedálokkal és a kéz-láb mozgásának összehangolásával van elfoglalva. Később már tisztán látja a környezetet is maga körül. Majd végül az egész olyan egyszerűen megy, mintha csak két lábon járna az ember. Sőt vezetés közben egész más dolgokkal is tud foglalkozni: evés, ivás, beszélgetés a barátaiddal stb. Azért megjegyezném, hogy a túl sok dobás nem túl jellegzetes egy valódi Aiki Jutsu szituációban, hiszen egy képzett ellenfél egyszerűen "kigurulhatja" a technikát és újból támadhat. A valódi ukemi technikák gyakorlása csak később, egy időben lesz a Nage waza (dobás technikák) gyakorlásával.

Az Aiki Jutsu technikák fájdalmasak?

Igen, az Aiki Jutsu gyakorlatok többsége valóban fájdalmat okoz, DE ez egy "építő" jellegű fájdalom, még ha nehéz is elhinni. A puha és sebezhető részeket és az ízületeket kezdték el támadni az Aiki Jutsu-ban, mert ezeket a részeket a szamuráj időkben sem tudták páncéllal védeni. Ráadásul ezeken a területeken az fizikai erőkülönbségek is elhanyagolhatók. Nagyon érdekes még, hogy a támadható ízületi területeken rengeteg érzékeny pont található, amit kiegészítenek az akupunktúrában használt pontok és vitálpontok is. Egy-egy gyakorlattal könnyedén megszakítható a meridiánokban áramló energia, így tartós fájdalmat okozhatunk az ellenfélnek. A cél az, hogy anélkül kontroláljuk az ellenfelet, hogy tényleges sérülést okoznánk neki.

Mintha karddal vágnál...Shibori egy kézzel.

Az is nagyon érdekes, hogy a gyakorlatokat nagyon gyengéden, finoman is végre lehet hajtani, úgy hogy az ellenfélnek gyakorlatilag fogalma sincsen arról, hogy ez valójában egy támadás lenne, egészen addig a pillanatig, amikor már túl késő. A fájdalom annyira kibírhatatlan is lehet, ami hirtelen eszméletvesztést is okozhat. De míg idáig eljutunk sok türelemre, fokozatos gyakorlásra van szükség és arra, hogy megerősítsük, és egyben rugalmassá tegyük saját ízületeinket is. Így szép lassan képesek leszünk érzékelni a KI áramlását és a légzés (KOKYU) segítségével kontrolálni tudjuk azt.

Ezen az úton lépésről-lépése haladva a saját, illetve az ellenfél KI-jének használatával el kell fogadni a fájdalmat. Ez egy kétirányú gyakorlási folyamat. Meg kell tanulni elfogadni és használni a fájdalmat. Ennek az elfogadásnak, amiről írok, nagyon mély jelentése van a gyakorlás és a tanulás mindenszintjén:

- Fizikai szinten: Ennek köszönhetően rugalmasabb és erősebb ízületek fejlődnek ki, amivel egyre és egyre intenzívebb fájdalom fogadására leszünk képesek.

- Energetikai szinten: A gyakorlás alatt a meridiánok és akupunktúrás pontok megtisztulnak és alkalmassá válnak arra, hogy több energiát is felhasználjanak. Ez nemcsak a harcművészetek világában, de az élet minden területén hasznos és emellett még egészség megőrzésében is segítséget nyújt.

- Spirituális szinten: Az ego jelentősen csökken. Tudatos légzéstechnikával próbálunk segíteni a fájdalom fogadásának gyakorlása közben. Te is meg fogsz lepődni, hogy a fájdalmat milyen egyszerű lesz kontrollálni, elfogadni és hasznosítani. És a valódi edzés csak ezután kezdődik…

Ha egyéb kérdése lenne, vegye fel velem a kapcsolatot, illetve látogasson el a Takeda Ryu honlapjának Gyakran ismételt kérdések menüpontjára.

Edzések helyszínei

Essential Yoga Studio
Cím : 1074 Bp., Vörösmarty u. 11/b
Edzésvezető:
sensei Brandenburg Gyula
(4 Dan Aikijutsu, Battojutsu)

Tel.: +36 30 9047 116

facebook.com/szamurajsuli
Kosztolányi Dezső Gimnázium
Cím : 1012, Budapest, Attila út 135.
Edzésvezető:
sensei Juhász Gábor
(1 Dan Battojutsu)

Tel.: +36 70 3891 699

facebook.com/szamurajsulibudan