Szamuráj Suli - Enshin Itto Ryu Batto Jutsu

Bevezetés

Mindig keresd a jó időzítést, a legjobb pozíciót!

Ha elszánjuk magunkat, hogy japán kardművészetet szeretnénk tanulni és rákeresünk az Interneten, akkor hamar rájöhetünk arra, hogy nagyon sokféle kardirányzat van. Mégis mi értelme ilyen sok különféle iskolának? Az hogy valaki vesz egy kardot és a kezében tartja, nem jelenti azt, hogy tud is bánni vele. Lehet az illető kezében, akár a világ legjobb kardja, ha nem tudja, hogyan kell használni, akkor inkább saját magára lesz veszélyes. Ha valaki beül egy forma 1-es autóba az nem azt jeleni, hogy jó pilóta lesz belőle. Meg kell érezni a kocsit, érteni kell minden egyes alkatrészének a jelentőségét és tudni kell, hogy mit lehet belőle kihozni. Ismerni kell a tulajdonságait és az ellenfél autójának tulajdonságait is. Ugyanígy van a karddal is. Tudni kell, hogy milyen minőségű a kard. Milyen az éle, a penge hossza stb.

Különféle családok különféle szemszögből próbálják megragadni a kardművészet lényegét. Egyes nézőpontok hatékonynak, mások kevésbe hatékonynak bizonyultak. Az ősi Japánban ezeket a nézőpontokat párviadalokon próbálták ki egymás ellen és így tudtak az irányzatok egyre inkább fejlődni, vagy örökre eltűnni. De a kard használatának tanulása előtt, nagyon fontos időt szánni a kard helyes fogásának elsajátítására, a helyes testtartás magtanulására. Csak ezek után következhetnek a tényleges gyakorlatok. Egyes iskoláknál ez megegyezik, másoknál némiképp, vagy teljesen eltér.

Japán polgárháborús éveiben kifejlesztett irányzatok elnevezéseit mindig megkülönböztették azzal, hogy megnevezték a fejlesztő család (Ryu) nevét. Senki sem mondott olyat, hogy pl. kenjutsuzom, mert csak ennyi értelmezhetetlen lett volna. Olyan mintha valaki azt mondaná, hogy vettem egy autót. Rendben, de milyet? Skodát, vagy Ferrarit? Ugye hogy nem mindegy?! És itt vissza is térek az előző példámhoz. Ha valakinek van egy Ferrarija, annak igen sok esélye van, hogy hamar akár 300 km/h-ra is felgyorsuljon és az út királya legyen. Sokkal több lehetősége van, mint egy Skoda tulajdonosának. Viszont ez nem jelenti azt, hogy jobb sofőr lesz a Skodásnál, hogy megérti az autóját, az utat, hogy hatékonyan tudja vezetni autóját. „Csak” nagy lehetősége van arra, hogy megtanulja. Ezzel azt szeretném mondani, hogy a harcművész tudásának minőségét nem mindenképpen az adja meg, hogy milyen ágat tanul, hanem az, hogy hogyan sikerült azt elsajátítania. Mestere át tudta-e adni úgy a gyakorlatot, hogy a tanítvány azt helyesen meg is értette?

A gyakorlatok Iaito-val sem különböznek!

Manapság a tradicionális harcművészeti elnevezések a köztudatban kevésbé elterjedtek. A régi elnevezések mintha teljesen eltűntek volna és már csak ezek modern elnevezései ismertek. Hogy miért is van ez így, annak több oka is van. Hogy megértsük, lássunk egy kis történelmet.

Egy kis történelem

Japán modernizációját a japán harcművészi irányzatok is megszenvedték. A különböző iskolák vezetői úgy ítélték meg, hogy az embereket a modern világban - ahol már a kard helyét inkább a lőfegyverek, egyéb sportok vették át – egyre kevésbé érdeklik az ősi harcművészetek. Egyre kevesebb lett a tanítvány. Ez a helyzet Japán világháborús veresége után még jobban fokozódott. Nem elég, hogy egy időre be lettek tiltva a harcművészeti oktatások, de az emberek is egyre inkább kezdték elfordítani a fejüket a tradícióktól, köztük a harcművészetektől. Ezt a Japán kormány igen gyorsan felismerte és mindent megtett azért, hogy a Japán örökség ne vesszen el. A harcművész mesterek is felismerték, hogy ha a régi módszer szerint (titokban, csak a dojo vezetője által kiválasztott tanítványok edzhettek; jellemzően kis létszámú csoportoknak tartották az edzéseket) zajlik a tanítványok kiválasztása és edzése, akkor szép lassan eltűnnek a harcművészetek. A harcművészetek megmentése érdekében, radikális lépésre szánták el magukat és mindenki számára kinyitották az iskolák kapuit. A technikákat átalakították, áttervezték, néhol egyes veszélyesebb, vagy idejétmúltnak vélt elemeket kivettek belőle és így kezdték el oktatni az új tanítványokat.

Viszont tisztában voltak azzal, hogy ezek a harcművészetek már nem egyenes leszármazottai a tradicionális iskoláknak, ezért a „DO”, út (pl. Karatedo, Aikido, Iaido, Shinkendo) elnevezést kezdték el használni. Így lehetséges az, hogy azonos fegyverrel - esetünkben karddal - foglalkozó ágak ennyire különböző neveken működhetnek. Ilyen karddal foglalkozó harcművészeti irányzatok többek között az Iaido, Kenjutsu, Batto Jutsu, Kendo. Mégis mi a különbség ezek között a katanával foglalkozó harcművészeti ágak között. Több mint gondolnánk.

Jodan, chudan, gedan... ahol éppen a legjobb.

A felsorolt négy irányzat közül az Iaido és a Kendo a legfiatalabb formák. A Kendot a régi japán páncélokra jellemző, hagyományosan megtervezett öltözékben és védőpáncélban gyakorolják. A kardot a bambuszkard, azaz shinai helyettesíti. Japán békeidőszakában már megszűntek a csatározások, párviadalok, a harctéri ütközetek, viszont a szamurájok szerettek volna tovább gyakorolni, továbbvinni a tradicionális kardstílust, ezért megalkották a kendot. A kendo bár nem harcművészet, de ősi iskolák tudásából alkotott kardvívó sportrendszer. A kendoban természetesen különböznek a mozgások és a stratégia az európai kardvívástól, mert a kard formája, súlya, tulajdonságai eltér. A kendo a nyugati stílusú kardvívástól eltérően vágásokat és szúrásokat is alkalmaz.

A Iaido gyakorlati elemei között bár megtalálhatók az Iaito-val, azaz élezetlen fém gyakorlókarddal, Bokken-nel, azaz fakarddal való önálló és páros formagyakorlatok, mégis a hangsúly leginkább a kard tokból való kirántásánál van. Különféle Iaido iskolák léteznek és ezek elemei igencsak különbözhetnek egymástól. A különbözőség leginkább abban nyilvánul meg, hogy a gyakorlati elemek közül éppen melyikre helyezik jobban a hangsúlyt. Az Iado-ban nagymértékben előtérbe helyezik az külsőségeket, a japánokra jellemző tiszteletadást, viselkedést, pontos testtartást, öltözködési szokásokat, protokollt. Maga a harcművészet erősen spirituális, ahogyan a harcművész eggyé válik a kardjával és ezzel együtt az univerzummal és a kard ebben az állapotban szinte kipattan a tokjából.

A Kenjutsu és Batto Jutsu gyakorlatiasabb harcművészeti ágak. Leginkább a párviadalban, vagy harcmezőn, éles, akár több ellenfél ellen való küzdelemre készít fel. Nagyon sokfajta tradicionális Kenjutsu illetve Batto Jutsu iskola létezik. Mindegyik az alapító család által kialakított harcászati, karforgatási és stratégiai nézetekre helyezi a hangsúlyt és ezek a családokra (Ryu) jellemző nézetek adják a különbözőségeket is. Ezek az iskolák lehetnek nagyon régiek és fiatalabbak is, de a közös bennük, hogy harcmezőn, vagy párviadalon ki lettek próbálva, le lettek tesztelve éles körülmények között is. A Kenjutsu és a Battojutsu abban tér el egymástól, hogy a Kenjutsu technikák már kivont karddal kezdődnek, vagyis egy már kialakult harci szituációt feltételez, addig a Batto Jutsu gyakorlatainak kezdetekor a kard még a hüvelyében van. A harcművész normál, utcai környezetben van, nem számít támadásra. Iskoláktól függ, hogy a Kenjutsuban használnak-e Iaito-t, vagy sem, de a küzdelmi rész mindig Bokkennel történik. A kardra, mint vágó és szúrófegyverre gondolnak. A Batto Jutsuban a kardnak sokkal tágabb értelmezése van. A kardnak nem csak az éle és a hegye a fegyver, hanem maga a teljes kard, minden tartozékéval, a markolattal, hátlappal, hüvellyel stb. együtt. A kivitelezés közben nagyon nagy szerepet játszik a pontosság, stratégia és a helyzetfelismerés.

"…ha nem érted a kardot, akkor nem fogod megérteni az Aiki Jutsu gyakorlatokat sem!"

Az Enshin Itto Ryu Batto Jutsu egy igazi szamuráj harcművészeti ág. Technikáit a hatékonyság, precizitás, helyzetfelismerés és a gyorsaság jegyében tervezték. Stratégiája és harci elemei nem csak a csatatéren, de az életben is használhatók voltak a szamurájok számára. A harc kezdetekor a kard még a tokjában van ezért a kezdeti sebességre, a kard és a test összhangjára fokozottan szükség van. A tanulás elején a kezdők először is megtanulják, hogyan kell a kardot fogni, hogyan kell helyesen vágni és megtanulják, hogy az egész mozzanatot hogyan segíti a saját testünk mozgása, pozíciója. A végrehajtás során a kardnak úgy kell viselkednie, mintha a kéz meghosszabbítása, a testünk része lenne. De ennek elsajátítására sok gyakorlásra van szükség.

A kard minden része használható.

Joggal mondják többen, hogy mi szükség a mai világban, a karddal való harcmodor elsajátítására. Hiszen már senki sem hord az utcán kardot magánál. Hogy jobban megértsük, had meséljek el egy történetet, amit az Enshin Itto Ryu Batto Jutsu nagymesterével, Soke Machida Kenshinsai-al és velem esett meg. Egyik alakommal, amikor Japánban jártam, edzés alatt Soke Machida megkérdezte, hogy Európában milyen módszer szerint oktatják a harcművészeteket. Azt válaszoltam, hogy legtöbben a pusztakezes ágat űzik, és akit másfajta japán harcmodor is érdekel, az a kardot is tanulja. Lehetet látni a Soke arcán, hogy nem érti a dolgot, de nem kérdezett semmit. Azt mondta, hogy edzek tovább. Kicsit később megint odajött hozzám és ismét feltette az előző kérdést, amire én hasonlóképpen válaszoltam. Látta, hogy nem értem mi lehet a gond, ezért megmagyarázta nekem: "Mint tudod az Aikijutsu technikák a kardból erednek. Ha nem tudsz bánni a karddal, ha nem érted a kardot, akkor nem fogod megérteni az Aiki Jutsu gyakorlatokat sem!"

Az Aiki ágaknál nagyon fontos a kard gyakorlása, de nem mindegy hogy milyen kardművészeti ágat gyakorlunk és az sem mindegy, hogy milyen mesterrel. A kardnak segítenie kell a pusztakezes gyakorlatokat, ahogyan a botnak és lándzsának is. Ezek egyike sem egy teljesen különálló ág, hanem ugyanúgy, ugyanazon elveket használja. Csak a távolság különbözik. Nem elég csak mondani, hogy úgy kell dolgozni, mintha karddal vágnánk. Hiszen honnan tudná bárki, hogy hogyan kell a karddal bánni, ha még sohasem fogott a kezében kardot. Az Enshin Itto Ryu Batto Jutsu egy tökéletes ág arra, hogy megtaláljuk a kapcsolatot kard és a pusztakezes gyakorlatok között. Az itt megtanult elveket az Aiki technikák végrehajtásakor alkalmazva, valóban megtapasztalhatjuk működésüket.

Mindenféle támadás ellen van technika.

Enshin, azt jelenti, hogy a kör közepe, míg Batto Jutsu jelentése vágás, kirántás technikák. Kihangsúlyozza, hogy a harcművész helyezze magát a kör középpontjába, miközben legyen tisztába a környezetével és az energiaáramlással. Azonban nagyon fontos a technikák végrehajtási sebessége és dinamikája is. Soke Machida olyan mértékig képezte magát, hogy képes a kardot kirántani, vágni vele és visszahelyezni a hüvelyébe 2 másodperc alatt.

Ez az ág 3 gyakorlati ismeretből áll: 1) Egyéni előre meghatározott mozgásformák gyakorlása Iaito (életlen gyakorló kard) használatával. 2) Harci gyakorlatok egy, vagy több ellenféllel szemben. A gyakorlatok alatt általában bokken-t (fakard) használunk, de előfordul az Iaito használata is. 3) Shinken-nel (éles vágókard) való vágástechnikák gyakorlása. Ez segíti a koncentrációt és a helyes vágástechnikák elsajátítását. Általában gyékényt, uborkát, szalmát, szőnyeget és egyéb tárgyakat vágunk. Bár ez a legvégső gyakorlati ismeret, azért megjegyzendő, hogy itt rögzített tárgyakat vágunk szét, míg a párviadalon, vagy harcmezőn mozgó szintén támadó, akár több ellenféllel állunk szemben. Az Enshin Itto Ryu Batto Jutsu végső célja nem az, hogy tárgyakat tudjunk vágni, hanem hogy a mindhárom ismeretet elsajátítva tökéletes harcos, tökéletes szamuráj váljon belőlünk.

Természetesen az első edzéseken még nincs szükség semmilyen eszközre, szívesen kölcsönzünk bokkent, de később már szükség lesz nemcsak bokken, de Iaito vásárlására is. Valójában a kard használatának helyes elsajátítása csak rendes karddal lehetséges. Bokkennel már csak a helyes megértés és elsajátítás után dolgozunk.

Edzések helyszínei

Essential Yoga Studio
Cím : 1074 Bp., Vörösmarty u. 11/b
Edzésvezető:
sensei Brandenburg Gyula
(4 Dan Aikijutsu, Battojutsu)

Tel.: +36 30 9047 116

facebook.com/szamurajsuli
Kosztolányi Dezső Gimnázium
Cím : 1012, Budapest, Attila út 135.
Edzésvezető:
sensei Juhász Gábor
(1 Dan Battojutsu)

Tel.: +36 70 3891 699

facebook.com/szamurajsulibudan